Titre : | Who makes the news ? : Belgium : National report |
Titre original: | Qui fait les nouvelles ? |
Type de document : | Rapport |
Année de publication : | 2020 |
Format : | 56 pages |
Note générale : | Ce rapport n'existe qu'en Anglais. |
Langues: | Français |
Sujets-matières : |
médias
égalité des chances égalité des genres statistiques |
Résumé : | Un constat principal peut être tiré des résultats obtenus : les femmes sont toujours extrêmement sous-représentées en tant que sujet de l’actualité, et ce, quel que soit le support. Elles représentent 28 % des sujets en presse écrite, 26 % en télé et 20 % en radio. Une différence notable existe entre médias flamands et francophones sur internet, puisque les femmes sont le sujet d’actualité de 41 % de l’échantillon francophone, contre seulement 16 % de l’échantillon flamand. Pour le dire autrement, les hommes représentent globalement 75 % des sujets d’information. C’est encore pire si l’on se penche sur le ou la principal.e protagoniste des sujets, qui est un homme dans 96 % des cas. |
Note de contenu : |
Table of contents
PREFACE 1 EXECUTIVE SUMMARY 2 A DAY IN THE NEWS IN BELGIUM 4 THE CONTEXT 4 METHODOLOGY 6 TOPICS IN THE NEWS 9 NEWS SUBJECTS AND SOURCES 11 Overall presence of women and men in the news in as news subjects 11 Age of news subjects by sex 16 Portrayal as victims by sex 19 Family status identified by sex 19 Quoted in the news by sex 20 Photographed in the news by sex 21 JOURNALISTS AND REPORTERS 21 JOURNALISTIC PRACTICE: ON WOMEN’S CENTRALITY, GENDER STEREOTYPES AND RIGHTS-BASED REPORTING 21 FOCUS ON COVID-19-19 NEWS 23 Covid stories: news reporters by sex 23 Covid news stories: gender stereotypes by major topic 25 Covid news stories: highlight gender inequality by major topic 25 DIGITAL NEWS ON WEBSITES AND TWITTER 26 Men are still much more represented online 26 News subjects identified by family status 27 Sex of the subject of the article according to the sex of the reporter 28 People represented in online media tend to be mature men 28 Men are globally more quoted than women, but it is worse for Flemish media 29 CASE STUDIES 31 EXAMPLES OF STORY TYPES IN FLANDERS 31 EXAMPLES OF STORY TYPES IN FRANCOPHONE BELGIUM 35 SUMMARY AND CONCLUSIONS 39 RECOMMENDATIONS AND ACTION PLAN 2021-2025 40 REFERENCES 41 Annex 1. List of Monitors 44 Annex 2. Articles qualitatives cases 44 |
Fonds : | Courant |